Onderhoud

Vanuit de onderhoudscommissie

De commissie bestaat momenteel uit de leden Bart Nijhof, André Arfman, Erik Brummelman en André Balvert (waarnemend coördinator). De vereniging werkt vanaf 2007 met een meer-jaren-onderhoudsplanning en per seizoen met een onderhoudsbegroting. Naast het onderhoud van de gebouwen houdt de commissie zich ook bezig met het onderhoud van de velden. Voor dit onderhoud wordt jaarlijks een behoorlijke post gereserveerd met als doel de velden beter te krijgen en te behouden.

Informatie over afgelastingen trainingen
Als het weer slechter wordt en het afgelasten van wedstrijden etc. weer gaat spelen komen ook de discussies over met name het afkeuren van het trainingsveld op gang. De commissie heeft het mandaat om bij extreme regenval het veld af te keuren en niet beschikbaar te stellen voor trainingen. Dit is, tijdens het trainers- leidersoverleg, al een aantal keren met elkaar besproken. Een spanningsveld is er altijd wel: de één zegt dat het bij hevige regenval terecht is en de ander zegt dat er altijd kan worden getraind. De commissie probeert hier een goede tussenweg in te vinden, rekening houdend met de (meer)kosten voor het eventueel herstel en de wetenschap dat het hier om een trainingsveld gaat. De terreinmeester heeft in eerste instantie het mandaat om hierin een beslissing te nemen. Wij willen hierbij aantekenen dat wij dan geen training afgelasten. Het staat de trainers vrij om dan een andere invulling te geven aan de trainingsavond. Wij kunnen ons voorstellen dat bv. bij de jeugd uitgeweken wordt naar de kantine voor een informatief programma etc. Het trainingsveld wordt in verhouding zwaar belast, ook omdat er vaak en langdurig in een kleine ruimte wordt gespeeld. De ervaring leert dat door de trainers vaak niet anders wordt getraind als het veld vrij nat is. Bij extreem nat weer veroorzaakt dit al gauw grote schade aan het veld. Het trainingsveld compleet 'zwart' lopen, zoals in het verleden is gebeurd, ‘omdat het maar een trainingsveld is’, is voor de commissie geen optie meer. Ook tijdens een vorstperiode is het beter om van te voren een 'groen' veld te kunnen rollen dan een modderveld. Dit is ook in het belang van de teams. Verder is de hersteltijd, tijdens de zomerstop, te gering om van een zwart en kaal veld weer een goed veld te maken voor het begin van een nieuw seizoen. Ook de meerkosten voor het extra doorzaaien van het veld speelt hierin een rol en wij krijgen het veld kwalitatief dan ook niet beter, sterker nog het wordt dan eerder weer slechter.

Wij hopen dat wij met deze uitleg meer begrip en een groter draagvlak krijgen binnen de vereniging m.b.t. de afgelastingen/afkeuringen. Samen kunnen wij er voor zorgen dat we de velden beter krijgen maar misschien nog wel belangrijker beter houden.